Fra Pc til Mac


Del 1: Baggrund, forventninger og bekymringer

Ingen tvivl om at jeg for lang tid siden burde have investeret i en Mac. I hvert tilfælde hvis jeg skal følge de mange blogs, artikler samt anbefalinger fra venner. Som *udøvende musiker1 indenfor den elektroniske genre, værende en **ivrig fotograf med et mellemstort ***arkiv af DV videobånd er jeg 120% i målgruppen.  At jeg ikke tidligere har haft med Mac at gøre har primært været anstrengelserne ved at skulle sætte sig ind i et nyt OS samt det tidskrævende arbejde det er at finde brugbare applikationer. Derudover har prisen også været en væsentlig barriere.

Jeg vil betegne mig selv som værende en gennemsnitlig PC bruger med et højt niveau indenfor multimedia (Adobe, Cubase) og Office applikationer (Microsoft Office, Visio, Project).  Jeg arbejder professionelt med applikationsudvikling og er som person naturligt nysgerrig og meget utoldmodig.

Jeg har igennem de sidste par år brugt tid på at finde brugbare pc-applikationer til at håndtere min store billede og videosamling. Derudover har jeg på hobby plan lavet en håndfuld produktioner i Cubase.

Indenfor det sidste års tid er jeg blevet tiltrukket af Apple bl.a. igennem brugen af min kones iPhone.  Brugergrænsefladen, menu, købs processen og den meget store mængde af billige og brugbare applikationer har gjort mig nysgerrig. Jeg har derfor besluttet mig for at lave lidt research og formentlig investere i en Mac.

Mine forventninger er:  en lækker og simpel brugergrænseflade,  masser af medfødte og brugbare applikationer,  en åbenbaring m.h.t. måden at arbejde med billeder, video og musik på samt en hurtigt, enkel og  intelligent integration mellem applikationerne og til hardware.

Mine bekymringer er :  for få applikationer og at jeg ikke kan finde erstatninger for dem som jeg bruger på pc (særligt Microsoft),  der er sat for mange børnevenlige processer op som kan blive tidskrævende, begrænset mulighed for at tweeke OS dvs. arbejde som superbruger, at man hurtigt vokser ud af hardware, at man skal bruge en formue på ekstra udstyr.

*Er udøvende musiker med en række udgivelser bag mig. I de sidste par år har jeg komponeret musik indenfor den elektroniske genre.

**Tager tusindvis af billeder årligt. På ferie tager jeg mellem 800-1200 billeder. Jeg foretrækker situationsbilleder frem for høj kvalitets billeder.  Derfor den store mængde.

***Igennem årene har jeg samlet 50-70 DVD bånd med ferie og begivenhedsoptagelser som går 10 år tilbage.

1 Comment

  1. Du vil helt klar blive glad for din Mac, er selv en tidligere pc bruger med stor interesse for diverse grafisk programmer, og må sige at mac gøre arbejde meget bedre også mht billeder og videoer etc.🙂


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Leave a Reply

