Apple Tv2 | Aptv2


Har netop investeret i Apple Tv2 (aptv2) og tænkte at jeg ville dele mine erfaringer med jer.

Forventningerne til AppleTv2 var følgende:

  • Et lækkert og intuitivt mediacenter
  • Mulighed for at kunne afspille film, billeder, musik m.v. fra min NAS (Synology210) via wireless
  • Fjernbetjene (wireless) AppleTv2 fra mine forskellige enheder

Indledningsvis vil jeg sige at jeg havde store forventninger til den lille sorte boks. Som reglen er undersøgte jeg markedet ret godt inden at jeg
kastede mig ud i at købe den. Jeg havde naturligt kigget lidt på de tidligere modeller og var ret tæt på at købe Apple Tv (160gb) da jeg her havde mulighed for at
gemme billeder og musik lokalet på enheden. Men da jeg er ved at centralisere alt mit content på en NAS og fandt ud af at de ældre versioner ikke har muligheden for at
vise indhold fra ipod, iphone og ipad på tv’et valgte jeg dem fra.

Jeg valgte at købe Aptv2 brugt på DBA til 700. Enheden var ganske ny, men sælgeren havde valgt at beholde sine 2xapple160 da det fungerede bedre for ham.

Aptv2 er virkelig ikke særlig stor. Var nok en smule skuffet over det plastic-agtige udseende. På den anden virkede det som en overskuelig opgave at skulle implementere i mit setup.

Apple Tv2 fylder ingenting

Udpakning
I kassen var der selve enheden, en fjernbetjening samt et HDMI kabel samt naturligvis brugervejledning. Et hurtigt kig i brugervejledningen gav et klar indtryk af at man ikke ville få brug for den (ganske få informationer om hvordan man installerer og betjener enheden).

Apple Tv2 set bagfra (connectors)

Installation
Selve installeringen var ganske hurtig. Der er altid lidt bøvl med wireless og ens apple id, men alt i alt en 5 min. opgave. HDMI kablet til tv’et (en ældre fladskærm) og der var billede igennem. Note: Dog lidt irriterende at man skal vælge hvilken HDMI indgang man vil se. Ville have været rart at tv’et og enhed automatisk kommunikerede når enheden var tændt og dermed viste apple tv2 (formentlig et HDMI teknisk problem)

Umiddelbart har jeg lidt overrasket over at man kun havde valgt optical (digital) ud – hvilket min gamle high-end stereo forstærker ikke kan arbejde med. Derfor måtte jeg afsøge markedet for DA convert’ere og fandt valgte denne her fra AVExperten  som ligger i den billige ende (har i skrivende stund ikke modtaget den endnu).

Remote
På trods af den lille størrelse må jeg indrømme at det er fedt med en boks som er fuldstændig lydløs (modsat tidligere mediacenter jeg har eksperimenteret med). Remoten har ganske få knapper og virker som den skal. Jeg har også testet iPhone app’en “remote” som giver dig mulighed for at styre menuen. Ikke vanvittig imponerende og forudsætter at dit netværk bare spiller – ellers kan man godt sidde og vente lidt på response (halve og hele sekunder). Hvilket er nok til at irritere mig.

Wireless
Aptv2 har wireless, men jeg syntes at det var for langsomt/ustabilt. formentlig noget med mit LAN. Glimrende at man selv kan vælge.

Streame content fra enheder
Det spiller ret godt. Virkelig fedt lige at kunne vise billeder, video, youtube, samt dele udvalgte apps på skærmen. Dog er ens wireless setup en helt grundlæggende forudsætning for oplevelsen. En gang imellem fryser billedet og til tider går der kludder i hvad Aptv2 skal vise på skærmen (hvis man har flere enheder). Så må man genstarte app’en. Det er tæt på at den er der, men der mangler stadigvæk lidt endnu.

Menu/Indhold
Der findes masser af beskrivelse på nettet om hvordan man betjener Aptv2 når den først er installeret. Glimrende GUI og super nemt at betjene, men at kalde det et mediacenter er nok en tilsnigelse. Ærligt blev jeg en “lille” smule skuffet. Ikke mindst fordi at jeg havde forventet at jeg med det samme kunne se min to NAS enheder. En hurtigt søgning på Google fortalte mig at jeg ikke ville have mulighed for at vise noget som helst fra disse. Det er sku ret tyndt. Jeg er med på Apples forretningsmodel med at ville styre content, men her laver de et ret stor fejl. I og med enheden ingen harddisk har indbygget og heller ikke giver mulighed for at tilslutte eksterne harddisk betyder at min anvendelse vil være minimal. Derudover er det tyndt (nærmest ikke eksisterende) med apps (overraskende når apple selv har været med til at booste begrebet)

Jailbreak
Efter at have kigget lidt på nettet er det tydeligt at andre har taget skridtet udi et jailbreak. Det lyder umiddelbart attraktivt da man med det samme får adgang til NAS og mulighed for at installere apps/plugins (facebook, twitter m.v.).

Skifte mediacenter
Derudover kan man helt vælge at skifte mediacenter fundament til eks. XBMC eller Plex hvilket ser helt vanvittig fedt ud. Har testet (på pc/mac) hvad der findes af freeware/opensource MediaCentre og her er Plex efter min mening det fedste skarpt forfulgt

Leave a comment

No comments yet.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Leave a Reply

